Tulpanmanin, vad är egentligen skillnaden mellan att spekulera och investera?



Visste du att världens första börsnoterade företag var det Nederländska ostindiska kompaniet? Världsordningen som vi kommit att känna den med USA i ledande ställning har inte alltid varit så. I övergången runt 1600-talets början var det i Nederländerna försäkringsbolag, banker och börs frodades.

Välståndet i republiken var så omfattande att de flesta större städer i Nederländerna kunde finansiera offentliga barnhem och äldreboenden vilket var unikt för det här tiden.

Nederländerna drabbades av en tillfällig lågkonjunktur i samband med 1620-talet och återupptagna fientligheter med Spanien som resulterade i en spansk blockad. Men den övergripande ekonomiska utvecklingen under 1600-talets tre första decennier var positiv. Utöver den blomstrande handeln och de byten som säkrades genom kapning av spanska skepp, ledde det nederländska bankväsendets motstånd mot devalvering till ett inflöde av utländskt kapital. I början av 1630-talet gick ekonomin återigen in i en högkonjunktur samtidigt som penningmängden ökade, vilket i sin tur ökade möjligheterna till lyxkonsumtion och investeringar.

Känns detta igen? Ellerhur!

Ekonomiska historier har med tiden kommit att återupprepa sig och genom att förstå historien kan vi skapa oss en förståelse om framtiden, detta kan hjälpa oss när vi fattar egna ekonomiska beslut såsom exempelvis investering i aktier. 

Visst kan det tyckas vara märkligt, att något så till synes trivialt som en lökblomma kom att definiera vår tids första dokumenterade finanskris?

För att skapa lite förståelse och perspektiv tänkte jag berätta en kort fiktiv historia om den brittiska sjökaptenen John Watts ur det brittiska ostindiska kompaniet som kom att lägga till i Nederländernas hamn i slutet av året 1636 några månader innan tulpanpriset kom att nå sitt klimax.

Jon hade varit ute på en lång seglats och med sig i sin egna flotta hade han förutom brittiska soldater även slavar från Västafrika som var tänkta att skeppas över till brittiska kolonier i Amerika. På vägen hade han tänkt sig en snabbvisit i dåtidens finansiella centrum för handel i syfte om att se vad som var nytt. 

Det var några år sedan han hade varit här sen sist. En hamnstad han kommit att känna väldigt väl och där han själv gjort sig en förmögenhet,  den förmögenhet som nu lett till att han styrde över sina alldeles egna handelsflotta.

Kvarteren myllrade av liv och på gatorna fanns restauranger, värdshus och krogar i var och varannat hörn. Han behövde nu äta. In kom han till ett värdshus och väl framme vid disken stod en propert klädd man och tog emot hans beställning innan han gick vidare in i köket igen. Värdshuset var fint, inredningen lika så och på väggen hängde tavlor av vad som uppfattades som dyr konst.

Han såg sig omkring. På en av hyllorna med sidenrullar och sammetstyger låg en lök. Skepparen var förtjust i lök. Han var dessutom hungrig och såg fram emot lunchen, som idag skulle bjuda på hans favoriträtt rökt sill. Det skulle vara gott med lök till, tänkte han och stoppade snabbt sitt fynd i fickan innan mannen kom tillbaka.

Någon timme senare var sjökaptenen tillbaka på sitt fartyg. Han hade just avslutat sin lunch när mannen kom springande över landgången, högröd i ansiktet. 

"Vad har du gjort av löken?" skrek han. 

"Den har jag ätit upp", svarade skepparen. 

"Är du inte klok! Det var en tulpanlök! En Semper.Augustus; den är värd åtminstone trettiotusen", skrek den förtvivlade i mannen. 

Den andre såg oförstående på honom. Trettiotusen gulden för en lök lät inte klokt. Man kunde leva gott i ett helt år på hundrafemtio.

Som ni nu förstår. Priset på denna vara hade nått astronomiska mått och var inte längre förankrade i någon form av verklighet och än så länge hade de allra flesta tjänat på varans uppgång. Hur kunde det bli såhär?

En rad olika faktorer spelar såklart in. Det faktum kring landets välstånd spelade såklart in, det fanns rikligt med pengar i omlopp. Detta påverkade självklart sentimentet hos befolkningen och gjorde dem mer riskbenägna. I takt med att ökad riskaptit, ökar även sannolikheten för det som kallas för spekulation. 

Det finns många som förknippar just aktiehandel med så kallad spekulation. För mig är aktiehandel något helt annat, snarare investering än spekulation. Så vad är då skillnaden? 

Benjamin Graham skriver i sin bok The intelligent investor att "En investering är när du köper något som efter grundlig analys ger trygghet för kapitalet och tillfredställande avkastning. Allt annat är spekulation."

Under min tid på börsen har jag testat att spekulera, i brist på kunnande. Ruset som uppstår de gånger man får rätt har ofta varit nära beroendeframkallande. Senaste åren har vi sett en stor tillströmning av nytt kapital till börsen. På samma sätt som just under Nederländernas stortid har även vi i Sverige de senaste åren åtnjutit god ekonomi. Personer som kanske hört från en nära vän att de gjort sig ett klipp på den eller den aktien. 

Ett eget exempel jag har var från en av mina nära kompisar. Hon sålde faktiskt sin lägenhet som var belånad och för pengarna så köpte hon Bitcoin, detta var strax innan den toppade ur. Hon ringde och rådfrågade mig någon vecka innan hon köpte in sig då hon de gånger varit hemma hos mig sett att jag haft ett antalet böcker om aktier och börsen liggandes lite varstans i hemmet. Jag avrådde självklart henne från att göra det, istället för att ta mitt råd blev hon irriterad och sa "du är den enda som säger att jag inte borde göra det, alla mina vänner har gjort det och min kompis x har tjänat över 2 miljoner på bitcoin".

När jag frågade henne varför hon var så säker på att bitcoin skulle gå upp i värde, svarade hon att "den går ju upp hela tiden, det är den nya ekonomin. Fattar du inte? Jag som trodde du var smart". 

Det här är inget jag hittar på. Det är helt sant. När jag skriver det här kan det låta helt galet, men det här är nutid och jag är helt säker på att hon inte är ensam om att ha tänkt och gjort såhär. 

Drivkrafterna när det kommer till spekulation är många och starka. När människor i din närhet tjänar på det och till synes tar kliv i livet som du inte gör är det svårt att inte ge efter. Det är fascinerande att se hur historien upprepar sig igen. Jag har också vänner som gjort sig riktiga klipp på Bitcoin, ofta har de då dock varit väl medvetna om att det de ägnat sig åt är just spekulation.

Själv är jag inte särskilt kunnig när det gäller Bitcoins men är glad att jag höll mig och inte spekulerade med mina kronor. 

Hur ser du på spekulation?

/McBullish

Kommentarer

  1. Hej, finns det någon mailadress man kan använda för att komma i kontakt med dig? Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiehandel, min mailadress håller jag för mig själv. Om du vill komma i kontakt med mig så släng gärna iväg ett dm på twitter - där svarar jag. Klicka här: https://twitter.com/McBullish

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur startar man egentligen ett framgångsrikt bolag?

Vem jag är, mitt intresse för aktier och varför jag börjar blogga.

Några tankar om nykterhet och Evolution Gaming!