Hur startar man egentligen ett framgångsrikt bolag?


Hejsan läsare,

Ett inlägg jag länge tänkt skriva som indirekt handlar om börsen är kring vilka nycklar jag tror är viktigast när det kommer till att starta ett framgångsrikt bolag. Jag vet inte hur stort intresset för ett inlägg som detta kommer vara men det är gärna något jag delar med mig av. 

Jag är själv av uppfattningen att vemsomhelst kan starta ett företag. Har däremot förstått att det är någon sorts vattendelare, när jag själv har just sagt det till andra är det många som rynkat sig i pannan och inte riktigt hållit med. 

Entreprenörskap har de senaste åren kommit att bli väldigt populärt och många är dom som försökt. Vissa med bättre utgång än andra. Jag har själv gjort just den där resan, ni vet... den där populära om tre grabbar i ett garage osv. Vårt garage var dock snarare ett middagsbord i vår andrahands trea ute i en stockholmsförort som vi kom att jobba och bo i de första tre åren. Det var tuffa år. Jag minns väldigt lite när jag tänker tillbaka på den tiden. 

Det finns så otroligt många historier att berätta, hela 11 år har det totalt blivit. Jag startade bolag med tron om att jag 6 månader skulle kunna köpa min Ferrari. Mitt mål var med andra ord att tjäna mycket pengar, få status och bevisa för andra att just jag är duktig. Dessa drivkrafter kom ganska snabbt att behövas byta ut. Eller iaf så slogs de sönder en efter en. 

Min första lön på 2,500 i månaden tog jag ut närmare 6 år efter vi startat bolaget. Kan tyckas låta väldigt länge men man behöver komma ihåg att jag var 18 när jag startade bolaget och väldigt naiv. Det tog väldigt lång tid helt enkelt, för lång tid om man ska vara ärlig. 

Hur överlevde jag då? Man får vara fiffig. Jag sommarjobbade i Norge varje sommar, samlade ihop kapital som jag sedan levde på resten av året. Boende och matkostnader kunde hållas nere eftersom vi var tre som delade på dessa. Än idag har jag inte träffat någon som kan slänga ihop en rätt på tonfisk lika bra som jag!

Skämtåsido. Som ni säkert förstår försvann ganska tidigt drivkraften om att tjäna mycket pengar som bränsle och jag har svårt att tro att enbart denna drivkraft kan hålla en låga vid liv särskilt länge om den inte matas med just pengar.

Hur var det då med drivkraften om att bevisa för andra? Den kom att stärkas. Den kom att bli min enda eviga låga, på gott och på ont. Jag är en person som tror mycket på energier, kan låta flummigt men det jag menar på det är att energien i drivkraften att bevisa för andra är än om mycket stark energi även otroligt mörk. I den kom jag att hämta all kraft. Jag skulle bara lyckas, så att andra kunde få se. Den kom att bli ganska starkt påfylld varje gång jag kom att träffa mina vänner och familj. För varje år som gick utan någon framgång kom frågorna om hur det gick att ställas med allt en allt mer skeptisk ton i rösten.

Folk undrade nog faktiskt vad vi höll på med, och ärligt talat kan jag förstå dom. Vad fanns egentligen att tro på? Tre grabbar med noll erfarenhet. 

För något år sen kom mitt bolag att bli värderat till över en kvarts miljard. Jag äger fortfarande cirka 20% av bolaget, vilket gör att jag på pappret då är värd endel pengar. Det roliga med det är att jag fortfarande minns samtalet från min pappa efter att han läst om oss i dagens industri. "Jag har alltid trott på dig, visste att du skulle lyckas" Var var han sa. Jag själv nästan gapade av dessa ord och med det insåg jag att den drivkraft som länge drivit mig aldrig varit sann. Helt plötsligt visade det sig att ALLA trott på mig. Sjävklart hade de inte trott på mig, men för att inte se dumma ut passar det bättre att nu säga så. Detta beteende är väldigt mänskligt och påminner endel om hur börsen fungerar. Vissa bolag som ena stunden är ute för att sedan var det hetaste man kan äga. 


Nu ska jag sluta babbla. Nedan tänkte jag lista några nycklar som jag under åren kommit att värdera som helt avgörande för min resa.


Team.

Vem eller vilka du startar bolag med är det enskilt viktigaste beslutet du kommer fatta. Jag rekommenderar dig att antingen vara minst två eller maximalt tre grundare. Den enskilt största anledningen till att bolag inte lyckas är just att grundare inte kommer överens. Inte produkten, kapitalet eller marknaden. Intressant va? Därför är detta det absolut viktigaste beslutet. Väljer du rätt medgrundare har du mer än hälften vunnet. Finns det off-cases? Ja självklart, det finns extremt framgångsrika bolag med färre än två grundare och fler än tre men det finns betydligt fler med två eller tre. 

Vem ska man då starta företag med? Jadu, det är en hel vetenskap och det finns inget bra svar. Själv startade jag företag med mina absolut bästa kompisar och herregud vad glad jag är för det. Att ha fått göra den här resan med mina bästa vänner har varit kronan på verket. 

Vad är då viktigt? Ja, ni behöver kunna argumentera med varandra, ni får gärna ha olika styrkor och ni får gärna ha samma målsättning. För oss var målsättningen densamma från början, däremot var vi väldigt lika när det kom till våra styrkor och rätt rädda för att tycka olika. Med åren kom vi däremot att utveckla olika styrkor och herregud vad vi kan argumentera med varandra, på ett konstruktivt sätt. I över 11 år har vi övat på just detta. Att argumentera fram den absolut bästa lösningen på ett givet problem. För det är just den som är viktigt, att den bästa idén vinner och det är väldigt sällan om ens någonsin en enskild person sitter på den bästa idén. Den bästa idén på en lösning på ett problem sitter oftast flera personer på och det är oftast deras sammanvägda erfarenhet och sätt att tänka på som är den bästa lösningen enligt mig.

Personlig utveckling

"Ditt bolag blir aldrig större än din person tillåter" är ett mantra jag brukar upprepa för mig själv. Du kommer tvingas växa som person om du vill lyckas. Det kommer göra ont, många gånger så ont att du kommer vilja ge upp. Framförallt kommer du behöva inse gång på gång att du haft fel. Fel om lösning på problem, fel om magkänsla på person, fel på ditt sätt att se på produkt, marknad, kunder. Ja fel fel fel är något du kommer tvingas komma att bli bekväm med att ha. 

Du kommer behöva ta extremt många tuffa samtal, med vänner, familj, flickvän/pojkvän, investerare, anställda. Du kommer behöva stå för ditt ord, gång på gång i med och motvind. Du kommer behöva konfrontera andra, konfrontera problem. Det kommer göra ont och du kommer vilja ge upp. Du kommer behöva le när du egentligen vill gråta. Du kommer behöva öva på att vara den "stora" personen i rummet trots att du kanske är yngst. 

Du kommer släppa ansvar och lita på andra. 

Ju snabbare du kan komma till sans med detta ju snabbare tror jag din resa kommer gå. I slutändan är ditt bolag endast en reflektion på hur du lyckats utveckla dig själv som person. Det kan låta väldigt ego-centrerat men är något som för mig kommit att skapa trygghet. Jobba bara på dig själv så kommer att gå bra tillslut. Det må låta som att jag tror att endast jag och mina färdigheter är det som är avgörande, självklart är det inte så, du är extremt beroende av att andra runt om dig gör ett bra jobb - men det är upp till dig att skapa en miljö där människor kan prestera och det handlar i mina ögon mer om dig än om dom. 

Iteration

Iteration, herregud så viktigt. När det kommer till allt. Tror det tog 5 företagsidéer innan vi började tjäna pengar och det pågår en fortsatt ständig iteration kring allt. Företagskultur, affärsidé, affärsmodell, produkt, organisation, ledarskap - allt! Ja allt kan itereras och bör itereras till det bättre, alltid, hela tiden. Ju bättre du blir på att släppa ideér om hur saker bara "ska" vara och vågar gå vidare och förbättra så kommer detta kunna accelerera ditt företag med grym kraft! Har åtskilliga historier kring detta och hur det skapat bra avkastning och acceleration och något du kommer bli varse om när och om du startar företag själv.

Uthållighet/tur och tajming

Ett annat mantra jag alltid upprepar för mig själv är "fortsätt att kontinuerligt exponera dig för tur och och tajming kanske sker". Med det menar jag att om du över en lång tidshorisont fortsätter exponera dig för att ha lite tur så kommer du tillslut få det. Med åren får du erfarenhet och du blir bättre på att inse vilka lägen som faktiskt kan ge riktig hävstång. Både just tidshorisonten och exponeringen här är viktig. Över lång tid och vid hög exponering för tur blir tillslut oddsen på din sida, tro mig.


Jag hoppas du har uppskattat mitt inlägg och om du står i valet och kvalet kring att starta bolag är mitt sista råd att bara göra det. Det finns ingen perfekt idé - alla ideér är perfekta. Med största sannolikhet är det inte din sista idé. Gör det bara!


Ha en fortsatt fin dag - det tänker iaf jag ha!


/McBullish

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vem jag är, mitt intresse för aktier och varför jag börjar blogga.

CASE: META - Kommer de svarta molnen på himlen skingra sig?