Några tankar om nykterhet och Evolution Gaming!

Hejsan läsare,

Idag är det Fredag och jag hoppas att du som läser (även om det inte är fredag just när du läser) har haft eller kommer ha en grym vecka. För min egna del har det varit tufft. I veckan som varit har jag både behövt avskeda ett antal anställda samt göra endel omorganisationer. Det har varit tufft, tyvärr har bolagets intäkter tagit stryk av först covid och nu tyvärr även kriget och framför oss ligger en osäker marknad färgad av ränte och inflationsoro.

I vanliga fall hade jag valt att efter en sådan här vecka ta en riktig bläcka. Först ta några öl på en bar tillsammans med kompisar, för att sedan ge mig vidare in i natten till diverse krogar och nattklubbar bara för att få skjuta bort stressen för stunden. Idag är det över 50 dagar sedan jag tog beslutet att vara nykter. Jag har aldrig varit nykter på riktigt sedan jag började dricka i cirka 20 års åldern. I över tre år har jag varit medveten om att jag förmodligen har någon form av alkoholproblem och befinner mig i en riskzon. Enligt en studie från folkhälsomyndigheten är det 15% av alla mellan 16-84 års ålder som befinner sig i en riskzon. Själv är jag precis fyllda 31.

Jag är glad att jag valt att vara nykter. Har faktiskt aldrig mått bättre. Om du går i samma tankar som jag gjorde så ska du veta att du inte är ensam och detta är något som drabbar människor från alla samhällsklasser. Det finns hjälp att få, om du vill och om du söker. Det har hjälpt mig. Så tack Sverige för det skyddsnät som finns och plockar upp oss som ibland vinglat till.


I veckan köpte jag lite aktier i Evolution Gaming. Denna aktie förundrar mig på många sätt. Det är sällan aktier skapar sådan polarisering (på twitter) i samma skala som denna gör. Det adderar en ytterligare dimension att förhålla sig till när man gör sin analys av bolaget. Det är liksom som att alla som är intresserade av aktier och börs har en stark uppfattning om EVO, vissa mer välgrundade uppfattningar än andra.

Själv har jag följt bolaget länge. Mina första aktier köpte jag på 130kr och sålde alldeles för tidigt. Anledningen till att jag sålde var för att jag på den tiden valde att ha allt mitt kapital i likvida medel i brist på tid att följa bolag och börs. Det finns få bolag som är så imponerande som Evolution, affärsmoddelens komponenter är en så kallad "home run", licens i botten plus rörlig ticker on top. Tickern är dessutom kopplad till direkt värde för kund, dvs att ju bättre produkter Evolution skapar för sina kunder, desto mer tjänar båda. Win - Win.

Bolaget är lite pressat just nu av olika anledningar. Dels har vi den generella oron på hela börsen och aktien har inte riktigt hämtat sig sedan den 12:e november då det dök upp anklagelser om illegal spelverksamhet upp. För mig ser det hela ut som en set-up och och är man lite konspiratoriskt lagd finns en del tankar att tänka. 

Den andra delen som just nu pressar aktien är tillväxten hos Evolution på toppline, som två kvartal i rad varit en bra bit under det höga snitt vi kommit att lära känna Evolution vid.

Tilläggas bör att de haft tuffa comps då corona året 2021 valt att ge Evolution en tillväxt norr om 80% i snitt. I senaste conf-callet tycker jag dock ledning kommenterar detta på ett bra sätt.

De har även öppnat upp flera studios under perioden. Så kombinationen av lite ökade kostnader och sämre tillväxt på toppline har kommit att även påverka vinsten per aktie något negativt.

Aktien handlas just nu på PE 28, och ser man några år framåt i tiden tror jag det här kan vara en bra tajming att sakta men säkert köpa in sig i detta bolag. I min lilla räknesnurra ser de flesta exemplen bra ut. Hur bra det blir återstår att se. På risksidan finns självklart alltid regulatoriska risker som lurar bakom varje hörn men än så länge har spelutgivarna klarat sig hyfsat väl.

Hur ser du som läser på läget, finns det något i min korta analys jag missar?

Trevlig fredag!

McBullish

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur startar man egentligen ett framgångsrikt bolag?

Vem jag är, mitt intresse för aktier och varför jag börjar blogga.